Pepparkakscheesecake med vit choklad

Ingredienser: 

Botten
ca 50 g Digestivekex (kan bytas ut med pepparkakor)
ca 200 g pepparkakor
80 g smör, smält

Fyllning
200 g färskost, t ex philadelphia
3 äggulor

1 dl florsocker

1 tsk vaniljsocker

3 dl vispgrädde, vispad
150 g vit choklad, smält
3 äggvitor

Garnering
½–1 apelsin, rivet skal
några pepparkakor

Gör så här:
 Sätt ugnen på 200 grader. 
♡ Krossa pepparkakorna till smulor och blanda dem med smöret. 
♡ Tryck ut smuldegen i en form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter.
♡ Grädda bottnen mitt i ugnen i 7–9 min. 
♡ Låt den kallna helt. (Gräddningen i ugnen kan uteslutas, men gör bottnen lite frasigare och att den håller ihop lite bättre).
♡ Blanda färskost, äggulor, florsocker, vaniljsocker, grädde och choklad. 
♡ Vispa äggvitorna till ett hårt skum och rör försiktigt ner dem i smeten.
♡ Bred ut smeten på smulbottnen. 
♡ Riv apelsinskalet och strö det på ytan (detta momentet hoppade jag över). 
♡ Låt kakan stå i frysen i några timmar. Ta fram den ca 20 min före servering. Dekorera med pepparkakor eller vita dekorkulor. 

 
Receptet är lånat ifrån: http://tidningenhembakat.se/bloggar/lindas-bakskola/pepparkakscheesecake-med-vit-choklad/ 
 
Kramkalas <3
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0