Tårta med godisfluff

Nu var de väldigt längesen som jag bakade. Har haft rätt mycket med skolan här ett tag så bakningen har fått stå tillbaka, synd nog. Men nu i helgen som var, så slog jag på stort och bakade en tårta till Faye som fyllt 7 år. Dock gjorde jag en miss som jag ALDRIG kommer att göra om, och det var att köpa färdiga tårtbottnar. Dom var så torra att jag knappt kunde hantera dom. Aldrig igen säger jag bara! Hädanefter så kommer jag att bakar mina egna bottnar. Synd nog så är jag riktigt dålig på att göra tårtor och bakverk snygga. Får lov att satsa på smaken istället. Denna kombination blev iallafall super god, så det blev en lyckad tårta till slut ändå.
 
Det blev en gräddtårta med fyllning av ahlgrensbilarfluff och jappfluff. 
 
Här kommer receptet för godisfluffet
 
Ingredienser:
 
60-80 gram ahlgrensbilar 
3 dl grädde 
 
200 gram japp 
3 dl grädde 
 
♥ Bryt chokladen i bitar och lägg i en kastrull tillsammans med grädden. 
♥ Låt chokladen smälta på låg värme, får inte börja koka då det lätt kan skära sig. 
♥ Rör om med jämna mellanrum så det inte bränns vid. 
♥ När all choklad smält så låter du det svalna lite. 
♥ Stoppa in det smälta godiset i kylen i minst 6 timmar, gärna under natten. 
♥ När det är helt kallt så ska du vispa upp det till en härlig fluff. 
 
Samma sak gör du med ahlgrensbilarna, dock tar det lite längre tid att smälta då bilarna innehåller gelatin. 
Blir den för fast när du tar ut den ur kylskåpet kan du tillsätta lite mer grädde.
 
 
Receptet på godusfluffet är taget från denna blogg: http://millistartorochannat.blogspot.se/2011/01/recept-godis-fluff.html
 
Kramis 



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0